Gooische Vrouwen zet de trend
In Q4 ging het zesde seizoen van Gooische Vrouwen in première. Afleveringen van de Talpa-productie waren wekelijks lineair te zien op SBS6, maar konden al eerder on demand worden bekeken op Videoland. Opmerkelijk, want Videoland is de streamingdienst van RTL, de grote lineaire tv-concurrent van Talpa. Zo’n samenwerking tussen concurrenten lijkt vreemd, maar omdat Talpa zelf niet zo’n groot online bereik heeft als RTL vergroot deze opzet de totale kijkersgroep van de serie.
Samenwerkingen tussen streamingdiensten
Samenwerkingen tussen streamingdiensten zijn momenteel een opkomende trend. Zo levert Amazon het aanbod van concurrenten HBO Max en SkyShowtime als aanvullende abonnementen bij de eigen streamingdienst Prime Video. Diverse populaire titels van HBO Max zijn tegenwoordig ook te zien op Netflix, terwijl HBO Max de reboot van de Talpa-serie Medisch Centrum West aanbiedt.
Branco Scherer, Manager New Business van Bindinc.: “Uit eerdere analyses van Bindinc. VOD Insights blijkt dat als een serie via verschillende platforms wordt gedistribueerd deze in veel gevallen een additionele kijkersgroep bereikt.” Voor adverteerders creëren zulke strategische samenwerkingen tussen mediabedrijven dus nieuwe kansen om een specifieke doelgroep te bereiken.
Gooische Vrouwen een groot succes bij de kijker
Op Videoland liep Gooische Vrouwen drie afleveringen voor op de uitzending van SBS6. Een opmerkelijke keuze, die misschien ten koste ging van de lineaire kijkcijfers. Deze waren bij de slotaflevering teruggevallen tot onder de 800.000 kijkers. Toch was Gooische Vrouwen een groot succes bij de kijker, want in Q4 was het een van de populairste titels op Videoland en op NLZIET.
Naast die populariteit heeft Gooische Vrouwen eigenschappen die de serie extra aantrekkelijk maken voor adverteerders. De Title Scorecard van Bindinc. VOD Insights biedt verschillende inzichten die laten zien waarom:
- Gooische Vrouwen hoorde in november bij de VOD-titels met het hoogste kijkaandeel
- De Attentive Reach (mate van aandacht waarmee gekeken werd) lag bij kijkers van zowel Videoland als NLZIET ver boven de benchmark van scripted series
- Bij Videoland-kijkers scoorde Gooische Vrouwen daarnaast een opvallend hoge NPS (Net Promoter Score), wat betekent dat kijkers de titel vaak aanbevolen aan anderen