Dit kijkt Nederland tijdens de feestdagen
Samen films en series kijken is in veel huishoudens onderdeel geworden van het kerstritueel. Streamingdiensten halen toptitels uit de kast en adverteerders geven hun reclames een kerstthema.
De top 3 van 2023
Deze drie kerstfilms hadden in 2023 de hoogste waardering op de streamingdiensten:
- Home Alone (Disney+)
- How the Grinch Stole Christmas (Netflix, SkyShowtime)
- Catering Christmas (Netflix)
De eerste twee films zijn al wat ouder (uit 1990 en 2000) en echte kerstklassiekers. Catering Christmas is echter een recente tv-film (2022), te zien op Netflix en met het genre romantische comedy vooral gericht op de vrouwelijke doelgroep.
Eerste Hulp bij Kerst bereikt andere doelgroep
Dat niet alle populaire kerstfilms worden bekeken met het hele gezin bewijst de film Eerste Hulp bij Kerst van Videoland. Dit Nederlandse drama was in 2023 een van de populairste kerstfilms op Videoland, maar bereikte een andere doelgroep dan de kerstfilms met het genre ‘familie’.
De Co-Viewing Score lag lager dan bij andere kerstfilms, zoals How the Grinch Stole Christmas. De Title Scorecard van Eerste Hulp bij Kerst toont aan dat vrouwen tussen de 45 en 64 jaar een belangrijk deel van het kijkerspubliek uitmaakten. Interessante informatie voor adverteerders die in de kerstperiode op deze doelgroep mikken.
Wat een film als Eerste Hulp bij Kerst ook aantrekkelijk maakt voor adverteerders is dat hij opvallend aandachtig werd bekeken, met een Attentive Reach die hoog boven de benchmark voor films uitkwam. Meer aandacht betekent een grotere kans dat een reclameboodschap aankomt.
Download de scorecard
Nieuwsgierig geworden naar de scorecards van Bindinc. VOD Insights? Download hieronder de scorecard van Eerste Hulp bij Kerst voor een voorbeeld met alle indicatoren die zijn gemeten rond deze specifieke titel.