De opvallendste streamingtrends 2023 vs 2024
Bindinc. VOD Insights onderzoekt het kijkgedrag op de SVOD-platformen in Nederland jaar na jaar. Dit zijn de opvallendste verschuivingen.
Als we de cijfers van Bindinc. VOD Insights uit 2024 naast die van 2023 leggen, zien we meerdere trends in het kijkgedrag van de respondenten (n=109.000):
- Het kijkaandeel van vrouwen groeit. In 2023 was dit 51,8%, in 2024 bedroeg het 53,3%.
- De groep kijkers van 55 jaar en ouder vormt een relatief klein deel van het totale kijkaandeel, maar weet de streamingdiensten wel steeds beter te vinden. Ten opzichte van het jaar ervoor groeide deze groep met 10%. De kijkersgroep van 16-34 jaar daalde daarentegen met 4%.
- VOD Insights zag in 2024 een opvallende stijging in de populariteit van realitytitels. Het kijkaandeel van dit genre groeide ten opzichte van 2023 met maar liefst 20%. Genres die in 2024 minder populair waren zijn fantasy (-25%), actie (-9%) en drama (-8%).
- Over de hele linie zit SVOD in de lift: het aantal betaalde abonnementen op streamingdiensten per persoon groeide van 2023 naar 2024 met 11%.
- Vrijwel alle streamingdiensten voerden afgelopen jaar prijsverhogingen door. “Prijsstijgingen van streamingabonnementen zorgen voor een verandering in het kijkersprofiel”, aldus Branco Scherer, Manager New Business van Bindinc.
- Zo is het kijkaandeel van respondenten met een bovenmodaal inkomen gegroeid van 43% in 2023 naar 48% in 2024. In de groep met modale inkomens bleef het kijkaandeel stabiel, maar in de groep onder modaal nam het aandeel juist af.
- Deze trend maakt SVOD aantrekkelijk voor adverteerders die mikken op consumenten met een grote beurs. Het kan echter ook betekenen dat kijkers met een klein inkomen gaan afhaken en via SVOD lastiger bereikbaar worden.