SkyShowtime introduceert als eerste van de buitenlandse spelers een AVOD-model in Nederland. Dat betekent dat vanaf 23 april naast het reclamevrije abonnement ook een voordeligere optie met reclames beschikbaar zal zijn.
Bij Advertising-based Video On Demand (AVOD) voorziet een streamingdienst zijn content van reclame. Vaak gaat deze abonnementsvorm samen met een reclamevrije variant, waarvan de abonnementskosten gemiddeld wat hoger liggen. SkyShowtime doopt zijn vertrouwde abonnementsvorm vanaf 23 april 2024 om tot âStandaard plusâ en verhoogt de abonnementsprijs. Wie voordeliger wil kijken, kan overstappen op het âStandaardâ abonnement. Dit geeft toegang tot hetzelfde aanbod, maar de te kijken content wordt dan sporadisch onderbroken door reclame.
Subscribers wall
In Nederland is Videoland al sinds 2020 actief met AVOD. SkyShowtime omarmt nu hetzelfde model en waarschijnlijk blijft het daar niet bij, want Netflix, Disney+ en Prime Video introduceerden hun AVOD-abonnementsvormen al in diverse Europese landen. Â
Vanuit de streamingdiensten gezien is het omarmen van AVOD een logische stap. Een voorbeeld hiervan is Netflix. De streamingdienst liet in april 2022 weten een ‘subscribers wall’ geraakt te hebben en zag het aantal nieuw afgenomen abonnementen stagneren. Die ontdekking biedt dan ook ruimte om te experimenteren met alternatieve businessmodellen, zoals AVOD.
Â
Na een voorzichtige start van AVOD lijkt de versnelling nu ingezet te zijn. Zo maakte Netflix in januari bekend 23 miljoen actieve AVOD-gebruikers per maand te hebben, in november vorig jaar waren dat er nog 15 miljoen. (Bij âmaandelijkse actieve gebruikersâ doelt Netflix overigens op de individuele profielen binnen een abonnement, niet op de abonnementen zelf.)Â
Â
Inmiddels heeft Netflix ook aangekondigd de komende maanden âpauze advertentiesâ te introduceren. Dat zijn commercials die gaan spelen wanneer de kijker de film of serie voor een iets langere tijd pauzeert.
Â
Inzichten
Een streamingmarkt die meer en meer door AVOD wordt gedreven, opent ook nieuwe kansen voor adverteerders die de online kijker willen bereiken. Hierbij is een goed inzicht in de voorkeuren en het kijkgedrag van groot belang. Bindinc. VOD Insights heeft cruciale informatie over de Nederlandse kijker. Het goed in kaart hebben van doelgroepen, kijktijd, Engagement Score, Co-Viewing Rate, Net Promoter Score en Binge Score kan een groot verschil maken in het behalen van succes.
VOD Insights vraagt maandelijks meer dan 4.000 Nederlanders tussen de 16 en 80 jaar naar hun streaminggedrag en heeft zo het Nederlandse videolandschap haarscherp in beeld.
Benieuwd naar meer informatie over deze inzichten? Neem dan contact op met branco.scherer@bindinc.nl voor een vrijblijvend gesprek.Â