Het zijn niet de makkelijkste tijden voor de Nederlandse videoindustrie, maar voor de kijker is dat anders. Op de streamingdiensten wordt steeds meer Nederlandse videocontent aangeboden, gekeken én goed gewaardeerd.
Dat wordt duidelijk tijdens de Binge Awards 2024 in Beeld en Geluid.
“We vieren vandaag dat er zoveel mooie videocontent wordt gemaakt, door jullie allemaal, hier verzameld in de zaal” zegt Gabriëlle de Jong (CEO van Bindinc.). Honderden collega’s van streamingplatforms, omroepen, zenders, producenten, adverteerders en telecomproviders zijn op donderdag 30 mei aanwezig bij de Binge Awards 2024. Om elkaar te ontmoeten, te netwerken en soms een verdiende award in ontvangst te nemen.
Gabrielle de Jong maakt bij de start duidelijk dat we onze creatieve bedrijfstak moeten koesteren. “Zodat jullie blijven maken, blijven streamen en in de toekomst onze eigen verhalen ook van eigen bodem blijven komen.”
Experts aan het woord
Na de opening neemt Renze Klamer de presentatie van de awardshow over. Op het podium in de grote zaal van Beeld en Geluid in Hilversum reikt hij prijzen uit aan de winnaars en spreekt hij met experts over de staat van onze bedrijfstak.
Aan het woord komen de volgende sprekers:
- Branco Scherer (Bindinc. VOD Insights)
- Georgette Schlick (CEO Northern Europe, Fremantle)
- Sandra Hilster (Mediadirecteur KRO-NCRV)
- Mezen Dannawi (Manager NPO Start/Plus)
- Ellen van den Berghe (CMO, RTL Nederland)
Groeiende vraag naar Nederlandse videocontent
Laten we beginnen met het goede nieuws. Het gaat prima met videocontent uit Nederland. Branco Scherer (Bindinc.) weet wat Nederland kijkt op de streamingdiensten en wat kijkers ervan vinden. Bindinc. VOD Insights heeft het afgelopen jaar de kijkdata verzameld van in totaal 48.000 mensen, wat leidt tot inzichten die representatief zijn voor heel Nederland. Branco Scherer over Nederlandse videocontent: “Er is meer aanbod, er wordt meer gekeken en de content wordt door de kijkers ook nog eens goed gewaardeerd. Wat dat betreft staan Nederlandse producties op gelijke hoogte met producties uit het buitenland.” De cijfers van VOD Insights laten duidelijk zien dat kijkers genieten van Nederlandse videocontent.
Wat verder nog opvalt in het Nederlandse aanbod? Scherer: “Op dit moment is het reality genre erg in opkomst. Echte Meisjes in de Jungle, waarin verschillende bekende Nederlandse reality-tv sterren met elkaar de strijd aangaan, is daar een goed voorbeeld van. Maar ook opvallend, want dat was vroeger niet zo: de waardering voor reality is toegenomen.”
Daarnaast is de relatie tussen lineair en streaming zich verder aan het ontwikkelen aldus Branco Scherer. “Die twee versterken elkaar steeds meer. Dat zag je goed bij Het Gouden Uur: die serie was eerst op televisie te zien, bij de NPO, en daarna op Netflix. Interessant is dat heel andere doelgroepen ernaar keken. Netflix trok bijvoorbeeld meer laagopgeleiden en kijkers uit de groep 45+.” Hij vervolgt: “Zo zie je dat ieder platform toch zijn eigen kijkers trekt en dat dit niet kannibaliserend hoeft te werken.”
Produceren voor de internationale markt
Er is meer Nederlands aanbod op de streamingdiensten, er wordt meer gekeken en het wordt goed gewaardeerd. Toch hebben de producenten het niet gemakkelijk. Op dit moment staan de budgetten flink onder druk. Er kijken minder mensen lineaire tv, de omzet van commercials is daardoor lager, en dat heeft effect. Producent Georgette Schlick (Fremantle): “Ons businessmodel is gebroken, we moeten onszelf opnieuw uitvinden.” Efficienter produceren is een must, net zoals veel samenwerken met grote én kleine producenten. “Alles is nu geoorloofd. Stiekem vind ik dit het allerleukste want als je dit ziet als iets zwaars en moeilijks, dan kun je beter iets anders gaan doen.”
Succes over de grenzen kan daarbij helpen. Volgens Georgette Schlick is het daarvoor wel belangrijk om vanaf het begin internationaal te denken. Als CEO Northern Europe van Fremantle ziet ze ook hoe ze dat in Scandinavië doen, waar ze met veel bewondering naar kijkt. “Ik wist natuurlijk dat ze goed waren, maar ik zie nu ook hoe goed ze wereldwijd verkocht worden. Die kwaliteit ligt zó hoog. Dat begint per productie al vanaf het absolute begin: er wordt from scratch internationaal gedacht. Dat deden we in Nederland eigenlijk nooit, maar nu is het een vereiste.” Ze geeft twee voorbeelden uit ons eigen land waarbij dat wel heel goed is gegaan; de succesvolle Videolandserie Máxima en De Verraders, een format van concurrent IDTV.
Publieke omroep: hoe blijf je overeind?
Kijkers bereiken en toch de publieke waarden behouden. Het is de uitdaging van de NPO. Mezen Dannawi (NPO Start/Plus) noemt de opkomst van de streamingdiensten een grote kracht om rekening mee te houden. “Hoe blijf je overeind in een tijd waar mondiale partijen met diepe zakken zich steeds meer roeren? Dat is de grote vraag. We kunnen discussiëren over de hoeveelheid geld die wel of niet naar de publieke omroep gaat, maar als je dat afzet tegen de gigantische bedragen van de internationale streamers… Nou, vul dat zelf maar in.” En hoe val je daartussen op? En dan ook nog op de juiste manier. Sandra Hilster (KRO-NCRV) haakt daar op in. “Content waar mensen massaal op afstemmen, dat zoeken we. Ik kijk daarbij ook naar het verbreden van de vaste titels. Maar ook naar de balans: publieke waarden aan de ene kant en een reason to watch aan de andere.”
Dat we in Nederland trots mogen zijn op onze eigen videocontent staat tijdens deze awardshow als een paal boven water. Als voorbeeld licht presentator Renze Klamer Wie is de Mol? uit. De bekende hitshow van AVROTROS komt voor het eerst met een online editie met onbekende Nederlanders én een nieuwe presentator: Hila Noorzai. ‘s Lands bekendste ontmaskering speelt zich ditmaal af in Oman en is exclusief te zien op NPO Start. Mezen Dannawi: “Heel spannend. Het is onze eerste grote release specifiek voor streaming.” Renze Klamer vraagt zich wel af waarom het seizoen midden in de overvolle sportzomer wordt gelanceerd. Mezen Dannawi: “Streaming hoeft zich niet aan traditionele tv-seizoenen te houden.” Plus, zo vult Sandra Hilster haar collega aan; “Omdat er ook mensen zijn die niet van voetbal houden.” Op NPO Start is de Vlaamse versie van Wie is de Mol? al populair bij de fans, vanaf 28 juni kunnen ‘molloten’ ook genieten van een speciale Nederlandse editie. Bijzonder: iedere week verschijnen er twee afleveringen.
Videoland gaat voor de kroon
De opvallendste titel van Videoland van de laatste tijd is toch Máxima. Ellen van den Berghe (RTL) over het grote succes van de serie: “De eerste aflevering trok meer dan twee miljoen kijkers. En 96% daarvan keek ook naar aflevering twee.” Prachtige cijfers voor de zesdelige serie, die inmiddels verkocht is aan dertig landen.
Het doel is om Videoland flink te laten groeien. Met grootse Nederlandse series en videocontent die ook een wat oudere doelgroep trekt. Met live programmering, zoals het concert van KANE en de wedstrijden van vechtsportorganisate GLORY. En niet te vergeten met een goedkoper abonnementsmodel, voor mensen die commericals geen bezwaar vinden en voor wie de oplopende kosten wel een issue zijn.
Videoland heeft grootse plannen in Nederland, en dat is Netflix van de eerste plaats stoten. Ellen van den Berghe: “Wij denken dat zij nu zo’n twee keer groter zijn dan wij. De ambitie is om óók zo groot te worden en ze wellicht voorbij te streven in Nederland. Toen we op de markt kwamen met Videoland, zeiden veel mensen dat het ons niet ging lukken. Maar met vallen en opstaan zijn we al tweede geworden. Nu willen we naar nummer één.”
Tekst: Oane Born / Fotografie: Nathan Reinds
Een andere versie van dit artikel is te lezen in Broadcast Magazine nummer 418, dat begin juli verschijnt. Daarin zijn ook de foto’s van de Binge Awards 2024 en de aansluitende InHolland Beach Party bij het HUB te zien.
Bekijk de sfeerimpressie van het hele event op YouTube.
Winnaars Binge Awards 2024
De winnaars van de Binge Awards zijn afkomstig uit de onafhankelijke data van Bindinc. VOD Insights. Dankzij permanent onderzoek naar het kijkgedrag van iedere maand 4.000 Nederlanders is duidelijk wat er gekeken wordt op de streamingdiensten en wat de kijkers ervan vinden. De resultaten zijn representatief voor heel Nederland. De winnaars van de Binge Awards komen tot stand op basis van een formule die vier factoren bevat: kijkaandeel, waardering, Net Promoter Score (NPS) en attentive reach.
Populairste Internationale Serie
Fool Me Once (Netflix, Quay Street Productions / ITV)
Populairste Nederlandse Documentaire
Het Verhaal van Nederland – Oranje Nassau (NPO Start / NTR, Tuvalu Media)
Populairste Nederlandse Reality
B&B Vol Liefde (Videoland, Fremantle)
Populairste Nederlandse Serie
Ferry: De Serie (Netflix, De Mensen)
Wil je meer weten over de streamingtrends van het afgelopen kwartaal? Neem contact op met Branco via branco.scherer@bindinc.nl