Gen Z: Hoe zat het ook alweer?
Gen Z verwijst naar de groep mensen die ruwweg geboren is tussen 1996 en 2010, als opvolger van de Millennials. De opvoeding van Gen Z speelt zich vaak af te midden van technologische vooruitgang, sociale media en een snel veranderend wereldlandschap. Eigenschappen die ook met deze groep geassocieerd worden, zijn onder andere: een korte aandachtsspanne, diversiteit & inclusiviteit én bewustzijn op het gebied van sociaal maatschappelijke vraagstukken.
Kijkgedrag
Vanuit Bindinc. VOD Insights hebben we gekeken naar de impact van het kijkgedrag van Gen Z op de veranderende vraag in het medialandschap. Omdat Gen Z relatief weinig lineaire televisiekijkt, biedt Bindinc. VOD Insights unieke inzichten in het kijkgedrag van deze groep.
Opvallend is dat binnen Gen Z de vrouwelijke kijkers bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn op de SVOD-platforms in vergelijking met de andere generaties. Van alle Gen Z-kijkers is bijna 60% vrouwelijk, terwijl de verdeling man.vrouw in de totale populatie nagenoeg gelijk is.
Deze samenstelling is ook terug te zien in de genrevoorkeuren van Gen Z:
1. Drama
2. Reality
3. Comedy
Titels met een hoog kijkaandeel binnen Gen Z zijn o.a. Grey’s Anatomy, Expeditie Robinson en Wednesday (Data: okt ’22 t/m sept ’23). In lijn met de opkomst van short-form content en de daarmee gepaard gaande afname van de aandachtsspanne, zien wij ook een lagere engagement. Gen Z geeft aan dat ze gemiddeld 75% van de tijd met volledige aandacht kijken, in tegenstelling tot 82% van de algemene bevolking. Hierbij is het grootste verschil te zien bij mannen.
Media doelgroepen
Binnen de Media Mentalities, zoals gedefinieerd door Motivaction, zijn er twee groepen die binnen Gen Z respectievelijk bovengemiddeld en ondergemiddeld vertegenwoordigd worden:
De grootste groep binnen Gen Z genaamd ‘Opwaarts Mobielen’, bestaat uit 33% van alle kijkers. Deze Mentality-doelgroep is twee keer zo groot onder Gen Z in vergelijking met de gemiddelde bevolking. Kenmerkende eigenschappen van de leefstijl van de Opwaarts Mobielen zijn: materialisme en gevoeligheid voor status, consumptie- en vermaakgericht, technology-minded, impulsief, avontuurlijk en waardering van vrijheid.
Op de laatste plek komt de Traditionele Burgerij. Dit is de moralistische, plichtsgetrouwe en op status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities, gewoonten en materiële bezittingen. De aanwezigheid van deze groep binnen Gen Z is verwaarloosbaar.
Ben je benieuwd naar meer diepgaande informatie over specifieke doelgroepen binnen de SVOD-markt? Neem dan contact op met branco.scherer@bindinc.nl.