Bindinc. VOD Insights
Dashboard
Neem contact op
Bindinc. VOD Insights
No Result
View All Result

Het steaminggedrag van Gen Z

22/02/2024
in Bindinc. VOD Insights

Gen Z: Hoe zat het ook alweer?

Gen Z verwijst naar de groep mensen die ruwweg geboren is tussen 1996 en 2010, als opvolger van de Millennials. De opvoeding van Gen Z speelt zich vaak af te midden van technologische vooruitgang, sociale media en een snel veranderend wereldlandschap. Eigenschappen die ook met deze groep geassocieerd worden, zijn onder andere: een korte aandachtsspanne, diversiteit & inclusiviteit én bewustzijn op het gebied van sociaal maatschappelijke vraagstukken. 

 

Kijkgedrag

Vanuit Bindinc. VOD Insights hebben we gekeken naar de impact van het kijkgedrag van Gen Z op de veranderende vraag in het medialandschap. Omdat Gen Z relatief weinig lineaire televisiekijkt, biedt Bindinc. VOD Insights unieke inzichten in het kijkgedrag van deze groep.

 

Opvallend is dat binnen Gen Z de vrouwelijke kijkers bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn op de SVOD-platforms in vergelijking met de andere generaties. Van alle Gen Z-kijkers is bijna 60% vrouwelijk, terwijl de verdeling man.vrouw in de totale populatie nagenoeg gelijk is.

 

Deze samenstelling is ook terug te zien in de genrevoorkeuren van Gen Z:

 

1. Drama

2. Reality

3. Comedy

 

Titels met een hoog kijkaandeel binnen Gen Z zijn o.a. Grey’s Anatomy, Expeditie Robinson en Wednesday (Data: okt ’22 t/m sept ’23). In lijn met de opkomst van short-form content en de daarmee gepaard gaande afname van de aandachtsspanne, zien wij ook een lagere engagement. Gen Z geeft aan dat ze gemiddeld 75% van de tijd met volledige aandacht kijken, in tegenstelling tot 82% van de algemene bevolking. Hierbij is het grootste verschil te zien bij mannen.

 

Media doelgroepen

Binnen de Media Mentalities, zoals gedefinieerd door Motivaction, zijn er twee groepen die binnen Gen Z respectievelijk bovengemiddeld en ondergemiddeld vertegenwoordigd worden:

De grootste groep binnen Gen Z genaamd ‘Opwaarts Mobielen’, bestaat uit 33% van alle kijkers. Deze Mentality-doelgroep is twee keer zo groot onder Gen Z in vergelijking met de gemiddelde bevolking. Kenmerkende eigenschappen van de leefstijl van de Opwaarts Mobielen zijn: materialisme en gevoeligheid voor status, consumptie- en vermaakgericht, technology-minded, impulsief, avontuurlijk en waardering van vrijheid.

Op de laatste plek komt de Traditionele Burgerij. Dit is de moralistische, plichtsgetrouwe en op status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities, gewoonten en materiële bezittingen. De aanwezigheid van deze groep binnen Gen Z is verwaarloosbaar.

 

 

Ben je benieuwd naar meer diepgaande informatie over specifieke doelgroepen binnen de SVOD-markt? Neem dan contact op met branco.scherer@bindinc.nl. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Terug naar overzicht
Next Post
Bindinc. VOD Insights blikt met FD terug op het streamingjaar 2023

Bindinc. VOD Insights blikt met FD terug op het streamingjaar 2023

Adres

M-Mediagebouw
‘s-Gravelandseweg 80
1217 EW Hilversum
035 – 672 67 26

Bindinc.

Bindinc. VOD Insights is een product van Bindinc. Ga naar de website voor meer informatie.

Bindinc.nl
Linkedin

    Download de Title Scorecard


    * = verplicht veld

      Inschrijven voor demo

        Contactformulier

        No Result
        View All Result
        • 404
        • home
        • nieuwsberichten

        © 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.