Kijkaandeel
Op het gebied van kijkaandeel zat er in het eerste kwartaal van 2024 niet veel beweging in de ranglijst van streamingdiensten. Netflix ligt nog steeds met een straatlengte voor, op de voet gevolgd door Videoland en Disney+. Daarachter komen NPO Start/Plus, Prime Video, HBO Max en SkyShowtime.
Wel laten Videoland en Disney+ een stijging zien, terwijl NPO Start/Plus het meeste kijkaandeel inleverde. Nu is dat verlies slechts relatief, want over het geheel nam de kijktijd juist met ongeveer vijf procent toe ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023.
Populaire titels en genres
Bij de internationale titels waren er enkele duidelijke uitschieters. Bijzonder populair was de Netflix-miniserie Fool Me Once, een misdaadthriller naar een boek van Harlan Coben. Ook de langlopende misdaadserie The Blacklist, eveneens te zien op Netflix, blijft populair. Opvallend was het succes van True Detective, een mysterieuze misdaadserie waarvan het vierde seizoen onlangs beschikbaar kwam was op HBO Max.
Een serie die een opvallend hoge Net Promoter Score (NPS) haalde was Friends (HBO Max), een sitcom waarvan de laatste aflevering alweer twintig jaar geleden werd uitgezonden. Op de streamingdiensten blijft Friends het echter goed doen, ook bij jongere kijkers. Ook Bureau Rotterdam (Videoland) en The Grand Tour (Prime Video) haalden een hoge NPS.
Bij de genres werden drama en misdaad in het eerste kwartaal van 2024 het hoogst gewaardeerd, met titels als het Britse koningshuisdrama The Crown (Netflix) en Fool Me Once als uitschieters. Misdaad is ook het genre dat het meest wordt gebinged.
Nederlandse content
Het gaat goed met de Nederlandse content. Bij Bindinc. VOD Insights zien we dat het aanbod aan Nederlandse content op de streamingdiensten in het eerste kwartaal van 2024 met ruim tien procent is gestegen ten opzichte van vorig kwartaal. Deze toename in het aanbod is te zien bij vrijwel alle diensten.
Bij het kijkgedrag ziet Bindinc. VOD Insights bij de Nederlandse titels een stijging van negen procent. Streamingdiensten hebben duidelijk meer aandacht voor lokale Nederlandse content, deels door de wettelijke verplichting om hierin te investeren en deels door het voorbeeld van Videoland, dat al langere tijd zeer goed weet te scoren met Nederlandse titels.
Bij de scripted titels sprongen deze titels eruit:
- De Joodse Raad (NPO Start/Plus)
- Swanenburg (NPO Start/Plus)
- Sleepers (Videoland)
Ook bij de non-scripted titels doet de NPO het uitstekend:
- Over mijn lijk (NPO Start/Plus)
- Wie is de Mol? (NPO Start/Plus)
- Kamp Van Koningsbrugge (NPO Start/Plus)
Al deze NPO-titels zijn eerder lineair uitgezonden, maar blijken dus ook online veel publiek te trekken. Nederlandse titels worden ongeveer even hoog gewaardeerd als internationale producties, maar de Engagement Score was wel hoger. Zo werd de thrillerserie Sphinx van Videoland opvallend aandachtig bekeken. Ook De Joodse Raad, Swanenburg en de documentaire De gijzeling in de Apple Store (Videoland) haalden gemeten over het volledige aanbod van binnen- en buitenlandse titels een hoge Engagement Score.
De Net Promoter Score ligt bij Nederlandse titels daarentegen wat lager. Dit komt waarschijnlijk doordat het Nederlandse aanbod een hoog aandeel reality bevat; een genre waarbij kijkers terughoudend zijn om het aan anderen aan te raden.
Nostalgie
We zagen al dat de klassieke sitcom Friends nog steeds veelvuldig wordt aangeraden onder SVOD-kijkers. De serie komt dan ook terug in het lijstje van oudere titels die in het eerste kwartaal van 2024 nog altijd hoog gewaardeerd worden:
- Band of Brothers (2001, HBO Max)
- Friends (1994-2004, HBO max)
- The Sopranos (1999-2007, HBO Max)
- Breaking Bad (2008-2013, Netflix)
Het is niet alleen nostalgie waardoor deze titels hoog scoren. Ook jongere leeftijdsgroepen, die de series voor het eerst kijken, weten de kwaliteit van deze producties te waarderen. Vooral in de leeftijdsgroep 23-34 jaar worden de titels relatief vaak bekeken, gevolgd door de groep kijkers in de leeftijd van 16-24 jaar.
Een recente productie die handig inspeelt op de nostalgische gevoelens van de SVOD-kijker is Hardcore Never Dies, een misdaaddrama op Prime Video dat zich afspeelt in de Rotterdamse gabberscene van de jaren 90. Deze film werd opvallend goed bekeken door de leeftijdsgroep 45-54 jaar, een groep kijkers die de betreffende periode bewust heeft meegemaakt en duidelijk ouder is dan de gemiddelde Prime Video-kijker.
Wil je meer weten over de streamingtrends van het afgelopen kwartaal? Neem contact op met Branco via branco.scherer@bindinc.nl