Voor de maand mei geldt dat het opvalt dat marktleider Netflix het relatief zwaar heeft gehad ten opzichte van de concurrentie.
De grootste streamer van Nederland kwam niet voor in de top 3 van best bekeken titels noch in de toplijst van best gewaardeerde titels in mei. Ook op het lijstje van de meest bingewaardige series ontbrak Netflix vorige maand
Vanuit internationaal perspectief was er de afgelopen periode ook de nodige reuring bij diverse streamingplatforms. De enorme investering in (eigen) content staat onder forse druk van aandeelhouders en de toegenomen wens om zo spoedig mogelijk zwarte cijfers te schrijven. De meer traditionele content licensing modellen met de bijbehorende ”windowing” lijken weer terug van weg geweest.
Subscriber acquisitie is en blijft belangrijk, maar (financieel) resultaat voert inmiddels de boventoon. Als gevolg hiervan zijn er op Board niveau wisselingen geweest bij zowel Disney+ als bij Viaplay en zijn verdere organisatorisch maatregelen zeer goed mogelijk.
Als we inzoomen op de kijkers performance in Nederland zien we dat met name Viaplay door de Formule1 uitzendingen toch goede scores laat zien in Nederland als het gaat om kijkaandeel, waardering en co-viewing. Dit geldt overigens niet alleen voor de F1 races zelf, maar ook voor de trainingen en de kwalificatie.